3 Jan 2012

Trip to Hatyai - Part 2

Assalamualaikum !

Good morning people! Cehh, bajet artis pulak.hehe.

Ni entry bersambung dari Trip to Hatyai Part 1.

Pics aku snap dari bilik hotel. Pemandangan waktu pagi. Pukul 7.30am.

Pagi - pagi dalam pukul 8am aku dah siap. Duduk kat lobi tunggu member-member lain. Nak pergi breakfast dan pusing-pusing bandar. Ramai jugak yang tak pergi time ni sebab sayang nak tinggal katil.

Kat sini ada banyak restaurant halal. Pandai-pandailah cari. Kitaorang breakfast roti canai. Roti canai dia kecik dan nipis. Kena makan dua baru ok. Aku makan satu je. Hehe. Bukan sebab diet tapi sebab bila jalan-jalan ni kan banyak makanan nak try. Nanti kalau kenyang rugi lah. Make sense tak?

Bila selesai makan, kitaorang decide nak pusing -pusing bandar jalan kaki je. banyak jugak pics aku snap sepanjang jalan.
Cathay Guest House.Hotel Budget. Cuba tengok room rates dia.

Single 160 baht = RM 16
Double/twin 200 baht = RM 20
Triple 250 baht = RM 25

The rates are extremely cheap ! tapi kalau ikut pendapat aku better check in hotel standard. 3 star and above. Bila lagi nak merasa dok hotel mahal bayar sikit. Kat Malaysia memang tak dapat lah harga macam ni.

Kat sini aku banyak tengok orang naik motor tak pakai helmet. Memang perkara biasa. Org depan je perlu pakai helmet. Yang duduk kat belakang tak payah pakai. Kalau orang depan tak pakai helmet baru polis saman. Lepas tu perkara biasa jugak bila naik motor 3 orang. I feel funny when see that. Mesti aku rasa nak tergelak bila tengok. Kalau kat belah utara Thai yang penduduk dia lebih miskin diaorang akan naik motor 4 orang. Dasyat kan?

Ok, lepas tu kitaorang pergi pasar pagi. Pasar ni boleh tahan besar. Memang rambang mata dok kat sini. Yang bagusnya bila kita bangun awal, keluar awal pagi pergi pasar ni harga barang murah sangat. Sepanjang jalan orang siam dok cakap " morning cheap ". So, sangat bagus kalau nak shopping kat sini.

Kat sini banyak jual kasut ngan beg. Suka cek. hehe. Aku memang dah bajet nak beli kasut. Sebab kan aku boring tengok penampilan aku yang banyak sangat pakai warna hitam aku pun beli la kasut warna turquoise. konon-konon balance la tu.hehe. Warna turquoise ni terang plus kasut tu pulak shiny. Haaa ambik kau. Puas hati. baru lah rasa ceria sikit.

See.. A very happy smiling face. Yang kak jie ngan ayong tak jumpa -jumpa lagi nak kasut apa. yang pasti semua dapat kasut baru.

Jalan -jalan lagi jumpa pulak beg. Memang cantik. Aku tak beli pun sebab duit dah tak berapa nak ada. Ayong je beli. Lagipun handbag oren yang aku pakai ni baru sangat beli. Then, sepanjang jalan kan aku dok bawak kamera. Tu yang boleh ter'snap' gambar ngan orang kedai. Aku tak pilih kasih. Laki perempuan dua-dua aku ambik gambar.

Then, kitaorang pergi pasar jual sayur pulak. Tengok lah sempoi sungguh diaorang meniaga. Sayur-sayur letak je terus atas jalan tar. Tak payah nak pakai-pakai meja. Kalau tengok gambar ke3 tu lagi la. Sayur letak atas motor je. Kat situlah nak parking motor. Kat situlah jugak nak meniaga. ish ish..

Then aku terperasan la ada dua jenis sayur pelik jual kat sini. Yang first tu macam pokok semalu. Ala pokok semalu yang tertutup sendiri tu kalau kita sentuh. Tapi takkan la pokok semalu kan diaorang jual. Second pic macam buah oren. Tapi besar sangat siap berduri lagi. Tak tau lah apa.

Eh, ada Cimb kat sini. tak tau pulak. tapi budak -budak ni kata tak boleh withdraw money sini. Then pic sebelah tu pulak orang ramai dok meniaga atas lantai luar Cimb. Agak pelik aku rasa. Tak dapat bayang tetibe orang ramai dok jual sayur kat Cimb Taman Connought -_-

Bila dah lama berjalan mestilah lapar. Harus makan lagi. Kitaorang makan kat Hamid restaurant. Restaurant ni nampak exclusive sikit. Penuh orang Malaysia makan sini.

Time makan ni dah pukul 12 tengahari. Makan nasi la apa lagi. Aku lupa la lauk apa kitaorang makan. Agak pelik. Tapi rasa ok. Kuah warna kuning pekat. Tu je aku ingat. Yang kat gambar last tu adalah nasi ayam. Ciput gila ayam dia bagi.

Sebabkan kitaorang check out hotel pukul 1pm waktu Malaysia so masih sempat lagi nak jalan-jalan masuk mall. Tak salah aku mall ni nama Odeon.

Bila naik je eskalator ke first floor aku terus terkejut. Ohh My God !

Diaorang meniaga atas lantai je. Hello, ni kan mall. Kalau kat pasar boleh di terima akal. Ni bila dalam mall aku jadi pelik sangat-sangat. First time kot terjumpa benda macam ni. Tapi bagus jugak bila dapat tengok something yang completely different dari tempat kita. Ni lah nama nya unik.

Dalam pada tu aku pikir-pikir jugak macamane lah agaknya bila suddenly aku pergi Mid Valley tengok orang meniaga atas lantai. Tak main dah pakai booth. Tak boleh imagine. -_-

Barang-barang kat sini banyak yang comel-comel. Murah-murah belaka.

I bought a long necklace for myself. 250 baht je. Tak nampak sangat kan corak loket aku.

Haaa baru lah nampak. Aku pun tak tau corak apa yang aku pilih.

Ayong and the geng tengah discuss nak beli apa untuk cikgu-cikgu sekolah diaorang. Nak beli souvenirs untuk 60 orang agak susah sikit. Dah pilih dah barang comel siap ada cop Thailand lagi tapi stock orang jual pulak tak cukup. Dah tak boleh beli. Nasib kat sini ada. Diaorang beli cermin ala-ala compact powder. Cikgu laki ke perempuan ke semua sama. Kat luar tu penuh la ukiran, corak and ada tulis thailand.

Ni cermin yang aku tengah pegang ni la. Nasib kecik je. Kalau besar jenuh nak angkut kat Imigresen nanti. 60 kotak tu. Barang-barang lain lagi.

Siap je beli souvenirs terus kitaorang balik hotel. Kemas semua barang dan terus check out. Time ni ada la jumpa kejap ngan tourist guide. Dia uruskan apa yang patut. Sebabkan diaorang semua sangat berpuas hati ngan service Yah ni so diaorang bagi lah tips. Komisen dapat, tips pun dapat. Suka la Yah..

Ok setel. Bye-bye Hatyai.

Sebelum masuk Malaysia kitaorang singgah jap kat Danok. Jalan-jalan, makan-makan dan sembahyang. Adalah dalam dua jam kat situ. Kat Danok ni aku tak ambik gambar. Sebab dah tak larat. Plus cuaca pulak panas terik.

Lepas dah cop border pass dan passport, bas terus gerak balik.