10 Jan 2012

Drink More Water For A Better Health



Assalamualaikum..

Ari ni aku ada la jaga sorang patient sakit buah pinggang. Chronic Kidney Disease (CKD). As the time goes by CKD will lead to End Stage Renal Failure (ESRF). Bila ESRF dialisis la jawabnya. Seminggu 3x kena pi cuci buah pinggang. Sekali cuci ambik masa 4 jam.

Hmm, intro yang agak serius.

Ok aku nak cite sikit. Akak tu baru umo 28. Sakit buah pinggang dari umo 23. Terlalu muda - sebelum ni pernah je jumpe orang sakit buah pinggang dari umur 13 dan umur 18 tapi tak sempat nak selidik what was the causes.  Bila tanya macam mane boleh dapat penyakit ni. Jawapan dia sebab suka minum soft drink. Pepsi and etc harus ada dalam fridge umah dia. Every 2 days dia boleh abehkan 1 botol besar. Minum sorang-sorang je pun sebab dok umah bujang ngan kawan-kawan. Bila abeh pegi beli lain. Secondly, dia sangat-sangat tak suka minum air masak. Nak termuntah rasa kalau minum air masak saja. Kena campur ngan sirap or ribena baru leh telan. Hmm, tak terkejut. Patut lah awal sangat dapat sakit buah pinggang. Minum air masak sikit memang buah pinggang tu tak boleh flush out all the waste product. Plus soft drink worsen the situation. Aku rasa agak terkilan bila dengar cerita akak ni. Sebabkan unhealthy lifestyle dia dapat sakit. Padahal benda ni boleh di elakkan. Kalau dapat sakit sebab faktor genetik tu lain la cite. Ni sebab kecuaian diri sendiri. Bila dah sakit ape pun tak boleh. Akak ni aku tengok dah pasrah ngan hidup dia. Keje ape pun tak. Nasib la masih ada family yang mampu jaga.

So kat sini aku nak bagitau marilah kita rajin-rajin minum air masak untuk kesihatan. Better prevent than cure, right?

credit to Google
Kesedaran aku nak minum air masak/ air mineral/ air kosong tu tinggi sebelum jadi nurse lagi. Sejak 4 tahun kebelakangan ni minum air memang dah jadi habit aku. Kalau pergi mane-mane aku biasa bawak air masak. Aku bawak botol kecik je. Tak nak lah berat beg aku. Kagum tengok orang cina bawak botol air sampai 2 liter. Aku tak mampu la nak carry everyday botol macam tu. Botol kecik ok lah kan. Janji bawak dan muat letak dalam beg. Kalau terlupa bawak harus beli air mineral. Kadang-kadang kalau aku stress keje aku minum air masak. Kalau aku kuar jalan-jalan aku minum lagi. Bosan-bosan dalam kelas minum air masak. Kalau lapar dan time makan lambat lagi maka aku akan minum air masak banyak-banyak.


credit to Google
Tengok ni pasangan bahagia Miranda Kerr and Orlando Bloom spotted at different location while drinking/holding water. Bagus-bagus. Dua2 ni memang health consious.

Reasons kenapa aku banyak minum air masak :
  • Untuk kesihatan. Aku rasa badan aku tak boleh nak flush out segala toxin and waste product kalau aku minum air sikit. Lama-lama boleh buat buah pinggang rosak. Tak nak tak nak. 
  • Kadang-kadang kalau cuaca panas sangat aku senang sakit kepala. Bila sakit kepala aku malas nak ambik panadol. Aku akan cuba pegi tido dan minum air. Ada lah beberapa kali aku buat hilang sakit kepala. Kalau dah tak tahan tu aku telan jugak panadol :)
  • Dulu-dulu aku rajin dapat ulser mulut. Dok pakai bonjela sedia. Time sekolah dulu la. Bonjela pada aku pedih. Pastu mak aku bagi pakai Oral Aid. Haa ubat tu sedap sikit. Kebas je lidah rasa dan tak sakit. Oral aid ni memang sentiasa ada dalam stok. Sebab kan tension sangat ada ulser aku minum air masak banyak-banyak. Tak pasti lah bape liter. Sekejap je ulser aku baik dan sampai sekarang aku free from ulser. Lega rasa.
  • Aku jenis kalau dahaga kena minum air mineral or air masak. Dapat pulak yang sejuk. Arghh! memang heaven. Kalau minum air manis rasa tak hilang dahaga aku. Bukan lah kata aku tak minum air manis. Minum je. 
  • Dulu aku penah dapat gastric. Sakit gila. Nak jalan pun tak boleh. So sejak dari tu bila aku kurang makan aku make sure akan minum banyak air. Air milo plus air masak. Nak cairkan asid perut. So far berkesan la cara aku ni. Tak gastrik dah. 
  • Everyday life aku memang banyak jalan kaki. Nak pergi kolej jauh kot dari umah sewa. Setiap hari compulsory ok berjalan kaki dalam 1.2km. balik lagi 1.2km. In between kelas tu merata-rata lagi aku jalan. Nak pi kelas, pi library, pi surau, pi makan. Kadang-kadang kuar dari kolej makan kat Giant. Tak tau la bape ribu langkah dah. Plus ngan cuaca yang panas terik. Don't let yourself being dehydrated as it can sap away your energy and make you feel more tired. Rasa penat je sikit terus minum air ye. 
  • Minum air masak boleh jimat duit. Tak de lah aku membazir tiap ari nak coke. Duit beli coke tu baik aku kumpul buat beli baju lagi bagus.
credit to google
Dark haired beauty, Kim kardashian still nampak hot walaupun bawak botol air besar.

Semua orang tau minum air masak ni bagus tapi tak ramai nak jadikan benda ni 1 habit. Bukan susah pun nak develop habit suka minum air masak ni. We normally end up minum air manis, teh tarik, soft drink instead of plain water. Is it? Ok ni tips aku lah macam mane nak rajin minum air masak. Hopefully berguna untuk korang :-)
  • Carry a bottle. Get yourself one bottle of any size , fill it with water and carry it everywhere. Asal je terpandang air tu mesti korang akan minum. Tak pun korang rasa penat nak bawak botol air tu, lenguh bahu rasa so korang pun minum. Kurang la sikit beban. Senang cite kalau korang bawak botol air korang confirm akan minum punya. 
The more attractive the bottle, the better it is !
  • Kalau dekat rumah aku ada 1 jug air besar. Aku dan room mate memang akan make sure jug tu penuh dengan air tak kira lah berapa ramai orang minum. Kiranya air masak sentiasa available dalam bilik aku. Bila ada jug besar dalam bilik kita memang akan terasa nak minum setiap kali terpandang. Letak pulak gelas kaca comel kat sebelah lagi rajin minum. 
  • If you are bored with plain water you can simply squeeze in lemon into it. Ada la rasa masam-masam. tapi aku tak suka. Aku pernah buat dulu sekali. tapi aku minum sikit je sebab masam sangat. 
  • Aku memang suke minuman panas macam nescafe dan teh susu. Yang ada caffeine ni memang aku suka. Sebelum pergi kelas, time buat keje, time lapar. Bila-bila je lah. Setiap kali lepas minum benda ni aku akan make sure minum segelas air masak untuk replace the extra fluids i lost because of caffeine.  
  • Last but not least, change your mind setting about drinking water. Enjoy every mouthful of water that you have drink. Keep thinking that by drinking more water you are rewarding yourself with a good health in future. Stick it to your mind and you will found out that drinking water is so easy. And without you notice, it already become your habit. 
Congrats yourself if you are drinking more !

gambar macam tak de kaitan je..


No comments:

Post a Comment