18 Feb 2012

Posting Kat Klinik


Assalamualaikum..

How was your life people? Lately aku agak sibuk menguruskan hal-hal pelajaran. Jumpa lecturer and pergi group discussion. Banyak assignment nak kena buat. Yang jadi makin banyak tu sebab aku ni dok tertangguh-tangguh tak buat-buat :P  Tapi takpe sekarang ni semuanya in progress.

Minggu ni aku pergi posting kat klinik - KK Salak kat Sepang. Dari Cheras nak pergi Sepang ambik masa dalam 50 minit jugak baru sampai. Jauh jauh. Kalau compare klinik ngan hospital aku suka hospital lagi sebab lebih aktif bergerak sana sini, buat keje itu ini. Tapi apa-apa pun aku still seronok sebab tak payah pergi kelas.*Happy* Terasa hidup aku ni lebih bermakna bila pergi posting. Haha. Sem 6 ni aku tersangatlah takde mood nak pergi kelas. Extremely bosan! Sem sebelum ni ok je. Best belajar. Tapi kali ni subjek semua boleh buat mengantuk ( z.z) Aku tak la tido time kelas sebab ada earphone di telinga d(^_^)b


Ok kembali ke klinik. Ni kali ke-3 dan terakhir aku datang klinik ni. Lepas ni tak de dah. To be specific kat sini kitaorang belajar pasal ibu dan anak - nak cek pregnant, follow up pregnant, perancangan keluarga, immunization untuk baby and kids and etc. Ramai pregnant mother yang datang sini lagi muda atau pun sebaya je ngan aku. Aku ni tak nampak lagi masa depan nak berlaki ngan sape korang dah pregnant. Haish.

Untuk pengetahuan korang lah, aku pernah keje kat dua klinik kesihatan. 1 kat Sepang ni 1 lagi kat Taiping. Klinik sebijik macam ni. Cuma bidang keje aku tu amat kontra. Kat KK Taiping aku tak buat keje-keje nursing ni sebab aku keje kat kafe. Mak cik aku and her partner dapat tender kat kafe situ. Dia mintak tolong aku jadi cashier bidan terjun sebab time tu kekurangan pekerja. Aku kebetulan pulak tengah cuti so pergilah tolong. Bukan tolong saja lah dapat gaji jugak. Mula-mula jadi cashier tak lama lepas tu jadi macam runner pulak. Keje start dari depan sampai dapur semua aku belajar buat. Mana yang tak tau terus jadi reti. Time keje kat sini aku punyalah baik ngan Sister- Sister ni panggilan untuk ketua jururawat ye. Kalau kat hospital Sister semua serius gila ngan kita sebab kita student kan. Ni aku keje kafe mana ada pakai uniform so Sister tu layan aku macam biasa. Tu yang boleh mesra. Siap pelawa lagi aku mai jadi staff nurse kat situ kalau dah abeh belajar. Hehehe.


Gambar-gambar ni aku snap time lunch hour. Sebab tu nampak kosong, tak de orang. Hakikatnya klinik ni sesak setiap hari.

Sepanjang aku kat sini adalah a few interesting experiences happen. Salah satu daripadanya dulu waktu aku sem 3 ada lah sorang amoi tu mintak kat nurse folic acid sebab dia nak start pregnant balik untuk second baby. Dia dah stop makan pil perancang dah. Then, bila aku datang balik sini awal sem 5 sekali tengok amoi tadi datang pakai stoking, jalan slow-slow dan tengah dukung baby. Terkejut aku. Eh, beranak dah dia. Rasa macam baru lagi jumpa. Ni terjumpa lagi. Dia ngan baby datang untuk check up. Then, kali ni sem 6 aku datang terjumpa lagi ngan dia. Memang aku cam sangat lah muka amoi ni. Baby boy dia dah umur 6 bulan. Kulit putih gebu pastu chubby sangat.. Eii geram je aku tengok. Rasa nak cubit-cubit sebab comel sangat. Amoi ni lah satu-satunya patient yang aku terjumpa berkali-kali. Padahal aku datang sini kejap-kejap je. What a coincident.

My groupmate, Farah . 
Bila bercakap pasal folic acid (vit B9) aku nak bagi health education sikit lah kat korang. Berguna untuk masa depan. Folic acid should be taken before and during early pregnancy to reduce the risk that baby will be born with a serious neural tube defect. Penyakit ni memang serius sebab boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal. So setiap hari wajib ambik. Akak JM (jururawat masyarakat) situ cakap kat aku dia 3 bulan sebelum kawin siap-siap dah makan folic acid. Senang kata ambik siap-siap. Haha. Kawin-kawin terus je pregnant : P Folic acid dah makan Insyaallah baby sihat. Bagus tips akak ni. Nanti aku nak buat la..hahaha. Korang baik take note benda ni. Nanti sampai masanya boleh lah praktik :-) Aku dah pesan siap kat cousin aku yang nak kawin tak lama lagi. Tak tau lah dia makan tak. 


Another groupmate, Fieqa was busy preparing injection for 1 month baby
Selain dari dok kat klinik kitaorang ada lah pergi school visit and homes visit. Suka cek sebab boleh berjalan-jalan. Pasal school visit tu nanti aku cite lain. Kalau home visit pulak kita kena pergi umah orang. Orang yang pregnant ataupun dalam pantang. Cek mak dan cek baby. Ada la dalam 3 buah umah pegi. Yang paling tak tahan kitaorang ada pergi umah indon. Umah tu bukan buat betul-betul pun. Macam umah sementara yang orang buat lebih kurang je asalkan tak kena hujan panas. Ramai duduk situ. Campur-campur pasangan. First time aku masuk. *jakun sekejap*


Hmm, overall posting sini ok. Staff semua baik dan mesra. Diaorang pun dah kenal kitaorang. Yang kurang sikit kitaorang punya CI (clinical instructor). CI ni dah pencen pun tapi sihat lagi. Dia punya suara 1 klinik dengar. Memang kuat ya amat. Suara dia yang kuat tu attract parent yang tengah tunggu untuk injection kat luar bilik terhendap-hendap kat dalam. Yelah, mestilah diaorang curious nak tau apahal yang kecoh sangat tu. Buat malu orang je tapi harus buat muka rilex macam takde pe jadi. *chill lah* CI ni jenis benda remeh-temeh pun dia nak kecoh. Kalau ko buat salah lagi lah kena. Memang kaw. Aku sebab dah tau perangai dia jadi masuk telinga kiri kuar telinga kanan. Ada la jugak kawan aku macam sentap sikit ngan dia tapi cepat-cepat aku suruh dia cool. Tak payah nak ambik ati lah. Dia marah kejap je. Nanti senyum balik. Satgi marah balik, tengking sana sini pastu senyum balik and the list goes on selama seminggu. 


How about your week? It is good? 


Argh, ngantuk sudah. Pagi tadi aku kat Cheras dok dalam kelas. Sekarang ni update blog kat Taiping. Kepenatan.


Till then. Good night. 

2 comments:

  1. vit b9 nie mana-mana brand pun boleh ke? Insyaallah dah nak kawin nanti cuba,huhu.. thanks 4 the tips:')

    ReplyDelete
  2. Aah ape-ape brand pun boleh. sama je semua..Welcome.. btw, i'm ur new follower :))

    ReplyDelete