12 Feb 2012

2 Perkara Yang Annoying

Salam..


Situasi 1

Pukul 12.05 am

Di malam-malam yang sunyi ni tengah aku mood baik dok layan FB datang lah sorang manusia kuar kat chat aku. Aku panggil dia hacker je lah senang. Hacker ni perempuan ok. Junior sekolah aku. Mutual friend kitaorang ada 177.

Hacker : Hai baby.. (starting je dah buat aku pelik)
Aku : hai.
Hacker: dah mamam?
Aku: Dah..sory tapi ni sape erk?
Hacker: lor tak kenal ke. tak kenal tak pelah.
Aku: macamane nak kenal? nama letak bukan2.. pics ape pun takde..
Hacker: Just nak cakap. baik lah awak hide email awak tu. kalau tak nak jadi macam saya.
Aku: Jadi macamane?
Hacker: (dia pointed arrow kat DP. macam logo. kat situ ada tulis hacker)
Aku: Eiii ape ni? tak paham lah.
Hacker: Tak paham sudah. dah kena hack nanti baru paham. cuba klik link ni. (ada lah dia bagi aku satu link tapi aku tak klik pun. kang tak pasal-pasal je..)
Aku : (confius ^__~..apekah yang berlaku) awak sape?
Hacker: Pengodam..
Aku : @#$%^ !

Aku terus remove dia dari fb. Takut lah. Aku susah nak remove orang. Tapi sebelum dia hack aku baik lah aku take precaution. Bahaya betul. Nak kata aku pernah gado ngan dia tak pun. Tegur pun tak penah macamane nak gadoh, kan? Then aku hide email.

Since aku tak pernah experience benda macam ni terus aku tanya member yang tengah online chat. Membe aku tak tau. Dia pun tak pernah experience. Nasiblah adek aku yang kecik online. Laju-laju aku tanya. dia tau serba sedikit. Boleh lah nak explain kat aku. Dia suh aku tukar password fb - ok done. Walaupun dah tukar aku still risau.

Err, hide email korang sekarang.

Situasi 2


Amaran : cerita ni agak kebudak-budakan sedikit.

Kita panggil dia mamat je lah. Dia suka komen status aku dengan cara yang annoying. Selalu sangat. Menyirap je aku ngan dia ni.

Tak di nafikan kitaorang memang pernah jumpa dalam real world. Tu pun secara kebetulan je. Kawan aku, Naim bawak aku gi makan ngan kawan-kawan dia. Lepak ramai-ramai. Dalam ramai-ramai tu mamat ni ada sekali. Tapi aku tak sembang pun ngan dia. After a few month, dia add aku kat fb. Approve je lah. Naim ni tau lah dia add aku. Aku bagitau Naim ni sebab dia mutual friend kitaorang. Bukannya nak mintak permission ke ape. Dia sembang ngan aku bahasa saya awak. Aku ok je lah. Padahal kawan-kawan dia yang lain cakap aku ko je ngan aku. Ngan Naim pun aku ko.

  1. Dia selalu komen status aku buat aku malu. Cara komen macam dah kenal lama dari kecik-kecik dok main sesama :p Agak-agak lah weyh. Fb ni kan public. Semua orang baca. Gurauan pun ada batasnya. Aku tegur baik-baik. Dia buat lagi. Aku tegur lagi. Dia buat lagi. And the list goes on.
  2. Dia suka tag kat aku gambar yang mengarut-ngarut. Gambar Justin Bieber, The Rock, Rooney. Aku tak paham pun apa yang dia cuba sampaikan. Mungkin sebab otak aku slow kot. Dia bukan tag kat aku je. Ramai lagi dia tag. Kat naim pun kena jugak. Aku selalu tertanya-tanya ape motif ko ek? Tapi aku tak cakap pape. Aku diam je. 
  3. Selain tu dia jugak suka tag nama aku. Tak pahamlah. Contoh hari tu mamat ni tag a few nama perempuan kata terima kasih sebab sudi layan dia waktu bosan. Nak -nak pulak dia baru clash. Aku tak suka lah. Aku bukan la layan mende pun. Just bila dia komen aku reply. Tu je. Tak di nafikan komen dia banyak sangat. So aku reply kat dia, " Tak pe saya tak kisah. Saya layan awak sebab awak kawan Naim. Naim tu kawan baik saya." Aku saje buat ayat bunyi terpaksa. Then, pernah gak beberapa kali dia tag nama aku dalam komen yang tak berkaitan. Contohnya, dia komen kat status A. Tak de hujung pangkal dia tag nama aku situ. Apekah pelik. Aku diam lagi. Sabar.
  4. Ari tu tengah aku busy Google untuk assignment dia kuar kat chat fb. Fb aku on, assignment pun on. Two in one. haha. Dia tanya, " Dayah, awak tak nak letak in relationship ke?'. "In relationship?? buat pe nak letak? Saya kan single." Dengan hantu mana la aku nak buh in relationship. Pelik-pelik. " Tak pe awak bagi saya masa 10 minit. Nanti dah siap awak tengok lah". Aku malas nak layan so aku kata " Suka ati awak lah". Sambung balik buat assignment. Setengah jam lepas tu baru aku bukak balik fb. Mak ai, berani dia buat aku ni in relationship ngan dia? ohhhmaigood! lawak apekah ini? dia macam print screen aku punya wall letak in relationship ngan nama dia. Benda tu dah post kat wall aku dalam 15 minit. Nasib lah tak de orang komen lagi. Cepat2 aku suh dia remove. Berani betul. Sabar lagi. 
  5. Then hari ni, dia misinterpret aku punya status. Orang cakap lain. Dia cakap lain. Dan semestinya status tu memalukan aku. Well macam biasa lah. Lepas tu, aku reply macam marah sikit lah. Tapi tak de lah marah sangat. Sikit je. Terus dia bebel kata " Awk ni tak boleh di bawak bergurau, saya jenis suka bergurau ngan member-member". Adui. Aku reply sikit je tapi dia punya jawab mak oi. Macam karangan. Panjang berjela-jela. Terus aku cakap dalam hati " Eh, aku buat salah ke?". Aku senyap. Kalau layan karang makin menjadi-jadi. Aku kol naim. Kot betul lah kata dia aku cepat tacing. Sekali Naim cakap " dia memang kasar. memang macam tu. kitaorang kawan-kawan ni pun tak tahan ngan dia. Ko tak payah layan. Buat tak tau je. Kalau layan lagi lah dia berapi". Lebih kurang macam tu lah Naim cakap. Naim siap suruh aku pergi tanya lagi kat mamat tu" Ko ingat kawan-kawan ko suka ko ke??" Ada banyak lagi yang dia cita supaya aku paham serba sikit perangai orang ni. Ok terima kasih. Tak lama lepas tu aku tengok 1 status dia post perli aku. Fine. Then dia kata nak block aku. Ok fine. Dia block. Aku malas nak cakap apa. Baik diam. Budak budak sungguh
Ko dah besar. Umur dah 23. Suka hati kau lah. Kalau rasa betul buat. Nasib lah dalam friend list aku ko sorang je perangai pelik. Nasib sorang je. Kalau ramai tak dapat nak imagine -__- Aku memang sentap ngan ko :-(

" Letting go of negative people doesn't mean you hate them. It just mean that you love yourself "

Macam-macam hal jadi dalam 1 hari. Tarikh hari ni 12/2/12..

Anyway, have a fabulous sunday everyone :))

4 comments:

  1. haii . aku nak comment kat sini *buat macam tak kenal*

    saya rasa lah kan , awak tak perlu lah nak sentap dengan dia ni . dia block awak , who cares ? awak tak perlu kesah pon , sebab dia yang terhegeh-hegeh add awak kat fb , and dia lah jugak yang block awak . bukan awak yang add dia kan ?

    okay have a nice day . byee

    ReplyDelete
    Replies
    1. *ok tak kenal*

      saya rasa awak tau sape orang tu. sebab ari tu awak dok bising kat saya kenape orang tu everywhere. saya sentap sebab mulut dia tu sangat la berbisa. saya lagi suka dia block dari dok buat havoc sana sini. saya tak rugi pape pun.

      he makes my day :-( bye.

      Delete
  2. perghh..ayat sentap! :D perasan tol mamat poyo tu. aiseh man, dia da malu sendri tu that's why dia remove. but dlm beratus friend list, feel nothing loss, right?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah, right dear.. tak rugi pun tak kawan org cmtu..

      Delete